5 forbrukertyper som vil dominere 2018
Vil forandring fortsatt dominere i 2018 og er du klar for det nye året?
De 5 forbrukertypene:
- Den snusfornuftige
- Den utålmodige
- Den bevisste
- Den Individuelle
- Den travle
Den snusfornuftige forbruker
Fremtidens forbrukere er opplyste og snusfornuftige. De har stor kunnskap om produkter og merkevarer, og alt er kun et lite klikk unna. De sonderer klart mellom det som gir dem verdi i forhold til pris og tar valg med utgangspunkt i ligningen: pris vs total opplevelse. De “trader” opp og kjøper flere premium-produkter til en premium-pris der det gir mening, og “trader” ned, dvs velger billige løsninger, der det gir mest verdi.
Den utålmodige forbruker
Generasjon Y (unge under 30 år) er utålmodige shoppere. Utålmodigheten kommer fra deres digitale orientering. Online betyr ingen kø og hurtig betaling, og de “leveregler” som gjelder online blir overført til atferden i den fysiske verden der de forventer det samme. Utålmodigheten merkes tydelig også online, der hver fjerde (24%) kunde dropper en onlinebestilling på grunn av for lang leveringstid.
Den bevisste forbruker
Det er ikke lenger kun eliten som er bevisste sitt forbruk. Hele 80% av de danske forbrukere svarer at de har fokus på bærekraftighet. Gjenbruk er blitt populært/hipt, og tidligere tiders signaler om lavstatus og pengemangel er avløst av sterke signaler om individualitet og omtanke for omgivelsene. Verdikjeden for produkter og kjedenes profil er i fokus og ikke lenger “Nice to have”, men et “Must have”.
Den individuelle forbruker
Forbrukerne ønsker i langt høyere grad enn før å uttrykke deres individualitet. Det kommer spesielt til uttrykk i den store etterspørselen etter personlig tilpassede produkter, service og opplevelser. De krever at retailere og merkevarene tilpasser seg dem og ikke omvendt. Hver fjerde (25%) av kvinnene i generasjon Y ønsker et målrettet tilbud, og hver femte (21%) vil være meddesigner av produktet for derigjennom å vise sin personlighet.
Den travle forbruker
Oppfattelsen av å ha det travelt er en kjerneverdi hos generasjon Y. 69% sier at de har det travelt og til sammenligning er det bare 47% hos gruppen på 34+ som har samme oppfattelse. Forbrukerne søker derfor konstant å optimalisere tiden sin. Derfor er “return on time” viktig å tenke på når det skal skapes relevante kundeopplevelser; som retailer og merkevare skal vi fokusere på enten å bidra til å spare tid eller å skape opplevelser som er så gode at vi er verdt å bruke tiden på.
Kilde: Retail Institute Scandinavia/Dorte Wimmer