Artikkel i Kjedemagasinet: Fullservicebyrå for retail
I sin utgave Nr. 4 kom Kjedemagasinet ut med en flott artikkel om Retail Energy! Du kan lese hele artikkelen her.
Retail Energy har bygget et fullservice retail marketing-miljø sammen med RED Gruppen. Gruppen består totalt av åtte selskaper hvorav fire har retail og sisteleddet som hovedfokus.
Sigurd Herrlin Sørensen er daglig leder og medeier i Retail Energy, som sammen med RED Gruppen har etablert et retail kommunikasjons- og rådgivningsmiljø fra analyse og innsikt, strategi til komm-unikasjonsutvikling, produksjon og logistikk.
– Sammen med de øvrige selskapene i gruppen tilbyr vi våre kunder alt de har behov for i et 360-graders kommunikasjonsperspektiv. Vi har som mål å være et av de mest spennende stedene å være kunde og medarbeider, sier Sørensen.
Til sammen er de 100 medarbeidere med kompetanse innenfor alle digitale og analoge kommunikasjonskanaler. Ved siden av Schjærven er RED Gruppen er Norges største byråmiljø med kun norske eiere. Når de ansetter, foretrekker de personer med solid varehandels- og merkevare erfaring som også har erfaring fra kundesiden, som forstår kundenes arbeidshverdag og behov. Hos Retail Energy mener de at det er en av de viktigste forutsetningen for å kunne selge smartere i et omni-kanal marked.
Vi ville skape det byrået vi selv alltid savnet som kunde. Vi har erfaring fra retail, er proaktive og opptatt av resultater, sier Sørensen. Han understreker at man må like butikk for å jobbe med varehandel. I 2010 vant han selv prisen som Årets markedsfører.
Sørensen mener at det er få reklameog kommunikasjonsbyråer som egentlig kan retail – Mange kommunikasjonsbyråer påberoper seg nok at de kan mer enn det som er sannheten. Vi skaper salgsenergi til butikker og merkevarer som igjen skaper kjøpsenerg
i til kundene, påstår han. Blant kjedene som de jobber med er Norsk Tipping, Euronics, Hageland,Audi, Dekk1, Bohus, Varmefag, Ford, Torshov Sport, Eik-sentrene, Nikita, TOOLS, Norli, Dolly Dimples, Match og VIC.
Gjennomføringsevne
Med erfaring og innsikt skal de avdekke muligheter og begrensninger før de går i gang med det kreative arbeidet. De ser hva butikkene klarer å levere. Sørensen mener at det ikke er mening i at en kunde skal betale for kreative konsepter som sisteleddet ikke klare å forvalte og gjennomføre. Momenter som spiller inn er eksempelvis kjededisiplin, driftsrutiner, kampanjekompetanse,medarbeiderne, plass og levering.– Retail Energy ser altså ikke bare på merkevaren og produktet isolert.
Alt må sees i en sammenheng for at markeds-føringen skal fungere optimalt. I tillegg er det viktig at det kommunikasjonen lover kan leveres på i praksis, i butikken og av menneskene som jobber der, understreker Sørensen.
Flere merkevareeiere og kjedekonsept burde være frustrert over hvordan merkevaren deres blir forvaltet gjennom sisteleddet. Sørensen fastslår at gjennomføringsevnen hos kjedene dessverre varierer.
– Butikker og merkevarer trenger omsorgsfulle foreldre. Dessverre ser vi mye omsorgssvikt, sier Retail Energy-sjefen, og avslutter intervjuet på samme måte som han rundet av sitt foredrag på Butikkleverandør-messen i februar, nemlig med sitt mantra: – Det skal være moro å SELGE!
Kilde: Kjedemagasinet No. 4 2016 – Skrevet av Nils Vanebo