Sammen med Retail Energy utfordrer MECA bilverkstedsbransjens måte å kommunisere på.
MECA kommer med saftig uttalelse i sin nye reklamefilm laget av reklame- og kommunikasjonsbyrået Retail Energy. Der ber de folk om å tenke seg om før de på gammel vane drar til sitt kjente verksted når de skal ha bilen på service, og at de heller bør dra til et verksted som imponerer.
Det er ikke å legge skjul på at MECA her mener deres argeste konkurrenter – merkeverkstedene. Vår innsikt viser at folk velger merkeverksteder på grunn av trygghetsfølelse og gammel vane – veldig synd, mener MECA som faktisk er den verkstedkjeden i Norge som blant egne kunder scorer høyest på verdi for pengene og tillit til verkstedet*. MECA ønsker at flere skal få oppleve verkstedene deres og merke at det er minst like trygt.
MECA – et klokt valg!
Med bakgrunn i innsikt fra markedsundersøkelser som blant annet viser at mange bileiere er redd for å velge feil – ofte redd for å velge noe annet enn merkeverkstedet, ønsker MECA å ta en posisjon i markedet som et trygt sted å levere bilen sin – et klokt valg.
«Som en tvist og oppmerksomhetsskaper har vi valgt å la budskapet komme fra en ugle som kommer med gode råd – som en klok kompis kunne gjort. Det er en opplagt klok og fornuftig stemme som forklarer at det man trodde var det eneste trygge, egentlig bare er en gammel vane. I reklamefilmen sier ugla «skal vi ikke heller dra til et verksted som vil imponere oss» – en ganske «cocky» uttalelse, vil noen kanskje tenke, men vi er sikre på at MECA vil innfri med sine dyktige mekanikere som jobber i deres over 360 verksteder» sier Kreativ leder Morten Bergquist
«Dette er en helt ny og annerledes måte å kommunisere på i bransjen og hadde aldri latt seg gjøre uten et modig marketing-team hos kunden», sier Rådgiver Sigurd Herrlin Sørensen
*Målingen er gjort blant både frittstående verksteder og hos merkeverkstedene der verkstedene egne kunder svarer.
Kampanjestart Uke 2 2025, TV og Online Video.
Kreditering:
Byrå: Retail Energy
Rådgiver: Sigurd Herrlin Sørensen
Kreativt team: Mats Korneliussen og Morten Bergquist
Prosjektleder: Mari Lund
Produksjon: Einarfilm
Produsent: Nicoline Helgø
Regissør: Stian Johansen
VFX-ansvarlig: Madicken Langvad
MECA: Markedssjef Hilde Nagel og Kommersiell direktør Anne Borgen Sturød